18.1.07

Εκπτώσεων εγκώμιο

Ο Ιούλιος μας έφτασε, εμπρός βήμα ταχύ, να πάμε εις την αγορά να πάρουμε τυρί. Μάλιστα κυρίες και κύριοι... ο Λιακόπουλος το είχε πει... ο καιρός γαρ εγγύς και είχε δίκιο. Η 22α Ιανουαρίου μας έφτασε. Ημέρα σημαδιακή για τη οικονομία του τόπου. Και για όσους ΔΕΝ κατάλαβαν ξεκινάνε οι εκπτώσεις βρε κουτά!!! Η Μαριγούλα θα πάρει το καλάθι της και θα ξαμοληθεί για το κυνήγι της χρυσής ευκαιρίας. Στο τέλος, και σε ποσοστό 80% θα καταλήξει να αγοράσει κάτι που δεν χρειάζεται, σε τιμή αμφισβητήσιμα χαμηλή.
Αυτό θα συμβεί διότι η ηρωίδα μας (η Μαριγούλα ντε) δεν γνωρίζει ούτε τι είναι οι εκπτώσεις, αλλά και ούτε σε τι είδη κοστολογείται. Ας ξεκινήσουμε λοιπόν να αναλύσουμε τι είναι οι εκπτώσεις.
Κατά ορισμό, έκπτωση είναι η κατά προ δηλωμένο ποσοστό μείωσης της αρχικής τιμής ενός προϊόντος. Αφορά προϊόντα εποχιακά τα οποία λόγω ημερομηνίας πλησιάζουν την λήξη της εμπορικής τους ζωής. πχ ένα ζευγάρι σκι είναι φθηνότερα τον Φεβρουάριο, διότι αφού δεν πουλήθηκαν κατά την διάρκεια της χειμερινής σεζόν είναι λίγο απίθανο να πουληθούν αφού λιώσουν τα χιόνια. Λογικό συμπέρασμα είναι ότι με την πάροδο των ημερών, η ποσοστιαία αύξηση της έκπτωσης αυξάνεται ώστε να δώσει κίνητρα στους αγοραστές. Λογική έκπτωση είναι το -30%, αλλά πολλές φορές οι εκπτώσεις φτάνουν το -50% (μισή τιμή) που στην ουσία είναι πώληση του προϊόντος σε τιμή κόστους. Δηλαδή με μηδενικό κέρδος στον έμπορο, και πολύ συχνά με ζημία.
Τώρα που καταλάβαμε για τι μιλάμε πάμε να δούμε τα τι και τα πως των εκπτώσεων, καθώς και τα πρέπει και τα δεν πρέπει. Είπαμε εκπτώσεις έχουν τα εποχιακά είδη. Κατά συνέπεια δεν ζητάμε εκπτώσεις σε μη εποχιακά είδη, όπως νυφικά, υαλικά, είδη αυτοκινήτου, τρόφιμα, μπαταρίες, φλάντζες, μπιντέδες και δονητές (σιλικόνης ή καουτσούκ). Δεν ζητάμε μεγαλύτερες εκπτώσεις. Ήδη ο έμπορος έχει ζημιά από τα είδη που καταλήγουν να πουλιούνται με έκπτωση. Λίγος σεβασμός ρε Μαριγούλα. Αν η έκπτωση ξεπερνά το 50%, κατά πάσα πιθανότητα το εμπόρευμα έχει ελάττωμα ή είναι παλαιότερο της μίας σεζόν.
Σε περίπτωση ελαττώματος ο πωλητής οφείλει να το γνωστοποιήσει στον αγοραστή. Τα παλαιότερα εμπορεύματα της μίας σεζόν, κανονικά δεν υπάγονται στις εκπτώσεις, αλλά στις προσφορές. Βέβαια αυτά είναι τα αναμενόμενα. Υπάρχουν όμως και οι παγίδες. Παγίδα μπορεί να είναι οτιδήποτε πλασάρεται σαν αυτονόητο αλλά στην ουσία δεν υπάγεται στο τίμιο επιχειρείν. Η παραπλάνηση του καταναλωτή μπορεί να γίνει με πολλούς τρόπους και κάθε ειδική κατηγορία έχει ειδικά τεχνάσματα, τα οποία τα γνωρίζουν ΜΟΝΟ όσοι υπάγονται στον κλάδο. Παρόλα αυτά, υπάρχουν κάποιες γενικές παγιδοκουτσουκέλες.
Κλασική απάτη η αλλαγή της αρχικής τιμής, ώστε μετά την έκπτωση να πλησιάζει την ουσιαστική αρχική τιμή της. πχ, ένα προϊόν που κοστίζει 100 Ευρώ, του αλλάζουμε την τιμή και το κοστολογούμε 130 Ευρώ ώστε με 30% έκπτωση να πουλάμε 91 Ευρώ και στην ουσία να μειώνουμε την τιμή κατά μόλις 10%. Για να μην την πατήσουμε πρέπει να ασχολούμαστε ΜΟΝΟ με την τελική τιμή και όχι με το ποσοστό έκπτωσης. Δηλαδή να μας ενδιαφέρει το πόσο πληρώνουμε και όχι ο πόσο μας κόβουν. Άλλη ασάφεια είναι το ανακάτωμα εκπτώσεων με προσφορές. Π.χ πολλά μαγαζιά ρούχων, βγάζουν σε προσφορά μια παρτίδα με παλιά εμπορεύματα αρχικής αξίας 30 ευρώ σε συμβολικές τιμές των 5 ή 10 ευρώ. Αυτό σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να θεωρηθεί σαν έκπτωση 80%, αν και πολλοί θα διαφημίσουν ότι κάνουν εκπτώσεις έως και 80%.
Προσοχή στα μη εποχιακά είδη. Η αφέλεια του κόσμου και η ηλιθιότητα να ζητάνε εκπτώσεις στα πάντα, οδήγησε τους πωλητές μη εποχιακών ειδών να βγάλουν ταμπέλα εκπτώσεων, ενώ ουσιαστικά παρουσιάζουν προϊόντα προσφορών. Π.χ. ΔΕΝ υπάρχουν νυφικά με έκπτωση, αλλά περσινά σχέδια σε καλύτερη τιμή. ΔΕΝ υπάρχουν ποτήρια περιπτωσιακά, αλλά παλιό σχέδιο και γενικά προϊόντα που ο έμπορος προσπαθεί να προωθήσει.
Επιστροφές επιτρέπονται ΚΑΙ στις εκπτώσεις, αλλά σε πιο περιορισμένο χρονικό όριο συνήθως 7 ημέρες. Τέλος προσέχουμε. Αγοράζουμε αυτό που θέλουμε και όχι αυτό που είναι φθηνό. Οι εκπτώσεις είναι μια ευκαιρία να αγοράσει ο κόσμος ποιοτικά είδη σε πιο προσιτές τιμές. Είναι κρίμα να μιζεριάζεστε για μικροποσά.
Πριν κλείσω αυτό το κειμενάκι, θα ήθελα μικρή μου Μαριγούλα να σου ζητήσω να είσαι πιο κόσμια με τους πωλητές. Μην έχεις το στιλάκι του κυνηγού της χρυσής ευκαιρίας που έχεις συνήθως. Από αντίδραση θα σου πλασάρουν σκάρτο για να σε νικήσουν. Τον ευγενικό πελάτη όλοι τον θέλουν, ακόμα και αν δεν αγοράζει. Μην αρχίσεις τα σχόλια ότι το ίδιο είδος το είδες αλλού φθηνότερα και μην ζητάς καλύτερη τιμή. Αν πραγματικά το βρήκες φθηνότερα, πάνε και αγόρασε το από εκεί. Αλλά όλοι ξέρουμε ότι λες ψέματα.
Αν έχεις κάποια κάρτα μέλους που σου παρέχει κάποια έκπτωση, καλό είναι να ξέρεις ότι για εσένα ισχύει πάντα η υψηλότερη ισχύουσα έκπτωση και όχι αθροιστικά. Δηλαδή ρε Μαριγούλα επειδή έχεις κάρτα μέλους που σου παρέχει 10% έκπτωση όλο τον χρόνο και επειδή το μπλουζάκι έχει 30% έκπτωση και επειδή είσαι και πολύτεκνη σου κάνουν και 15% στα παιδικά είδη, μήπως θέλεις να το πάρεις τζάμπα; Α; Έχεις και δωροκουπόνι από το cosmopolitan αξίας 10ε; Μήπως να σε πληρώσουμε κιόλας;
Αγαπημένη πελάτισσα; Μην βρίσκεις ελαττώματα στα είδη, ενώ δεν έχουν. Αν το προϊόν είναι ελαττωματικό ΜΗΝ το αγοράζεις. Μην πετάς ατάκες γνώσης και μην παριστάνεις τον παντογνώστη. Τα όρια τιμών είναι προκαθορισμένα. Ακόμα και αν ο μπατζανάκης του σπιτονοικοκύρη της ανιψιάς του κουνιάδου σου είναι της δουλειάς, ΔΕΝ θα σου κάνουν καλύτερη τιμή. Ποτέ μην νομίζεις ότι ξέρεις πόσο το αγοράζουν και τι κέρδη έχουν. Πίστεψε με, δεν ξέρεις την τύφλα σου. Όπως επίσης δεν μπορείς να ξέρεις και να περιφερειακά έξοδα εμπορίας που έχει ένα είδος. Το μόνο που μπορεί να κερδίσεις με τέτοια ατάκα... είναι μπινελίκι και ειρωνική αντιμετώπιση.
Επίσης, απέφυγε να πληρώσεις με κάρτα. Αλλά ακόμα και αν πληρώνεις με πλαστικό, καλό είναι να ξέρεις ότι οι 20 άτοκες δόσεις ΔΕΝ ισχύουν για ποσά της τάξης των 5 ευρώ ... γύφτο. Τέλος ούτε να το διανοηθείς να παραστήσεις τον εφοριακό για να πετύχεις καλύτερη τιμή ή ακόμα καλύτερα να τα πάρεις τζάμπα. Επειδή έχει γίνει μόδα, αν δεν δείξεις άμεσα την ειδική ταυτότητα και σε καταλάβουν ότι είσαι απάτη, έχεις να φας πολύ ξύλο, μιλάμε για πάρα πολύ ξύλο.
Αυτά είχα να σου πω λατρεμένη πελάτισσα. Θα χαρώ να σε εξυπηρετήσω και αν είσαι κυρία... θα είμαι κύριος. Αλλά ακόμα και αν όλα αυτά τα λέω στα ντουβάρια, ο πελάτης έχει πάντα δίκιο. Πάντα θα χαμογελάει ο πωλητής. Αυτή είναι η δουλειά του. Απλά αν σε ενδιαφέρει το τι σκέφτεται για σένα κάτω από το ψεύτικο χαμόγελο ... τώρα μπορείς να ξέρεις.

Δεν υπάρχουν σχόλια: